Definitivní průvodce: Jak zrušit pozastavenou živnost

Jak Zrušit Pozastavenou Živnost

Pozastavená vs. aktivní živnost

Rozhodli jste se pro zrušení pozastavené živnosti? Nejste sami, pro mnoho podnikatelů je to logický krok po tom, co se rozhodli pro delší dobu nepokračovat ve svém podnikání. Ať už je váš důvod jakýkoli, postup je poměrně jednoduchý.

Na rozdíl od aktivní živnosti, kde musíte dokládat různé dokumenty a potvrzení, u pozastavené živnosti je to jednodušší. Zásadní rozdíl je v tom, že u pozastavené živnosti neprovádíte žádnou činnost a nemáte tedy žádné závazky vůči finančnímu úřadu ani správě sociálního zabezpečení.

Pro zrušení pozastavené živnosti stačí podat jednu jedinou žádost na živnostenský úřad. Žádost o zrušení živnostenského oprávnění je k dispozici online nebo na kterémkoli živnostenském úřadě. Nezapomeňte, že i po zrušení živnosti musíte uchovávat účetní a daňové doklady po zákonem stanovenou dobu.

Důvody pro zrušení živnosti

Existuje několik důvodů, proč se podnikatelé rozhodnou pro zrušení své, i když pozastavené, živnosti. Mezi nejčastější patří: rozhodnutí věnovat se jiné pracovní činnosti, ať už jako zaměstnanec nebo v rámci jiné podnikatelské aktivity. Dále to může být dlouhodobý pobyt v zahraničí, který znemožňuje řádné vedení podnikání. V neposlední řadě může být důvodem také nepříznivá ekonomická situace a s ní spojená nerentabilnost podnikání. Ať už je důvod jakýkoli, postup pro zrušení pozastavené živnosti je stejný jako u živnosti aktivní.

Formulář pro zrušení živnosti

Pro zrušení pozastavené živnosti se používá stejný formulář jako pro zrušení aktivní živnosti, tedy formulář "Jednotný registrační formulář". Na tomto formuláři je potřeba zaškrtnout, že se jedná o žádost o zrušení živnosti a uvést důvod zrušení. Vzhledem k tomu, že je živnost již pozastavená, není nutné vyplňovat oddíly formuláře týkající se pozastavení živnosti.

Důležité je uvést datum, od kterého má být živnost zrušena. Živnost nelze zrušit zpětně, datum zrušení je možné uvést nejdříve den podání žádosti. Formulář je možné podat osobně na kterémkoliv živnostenském úřadě, nebo ho zaslat poštou. K žádosti je nutné doložit doklad o zaplacení správního poplatku. Výše poplatku se liší v závislosti na způsobu podání žádosti. Po podání žádosti živnostenský úřad vaši žádost zpracuje a do 5 pracovních dnů vám zašle rozhodnutí o zrušení živnosti.

Kam formulář doručit

Žádost o zrušení pozastavené živnosti musí být doručena na správné místo. Kam přesně žádost o zrušení živnosti podat, záleží na vaší konkrétní situaci a preferencích. Existuje několik možností. Formulář můžete doručit osobně na kterémkoli živnostenském úřadě. Nezapomeňte si s sebou vzít platný doklad totožnosti. Pokud nemáte čas na osobní návštěvu úřadu, můžete žádost zaslat poštou. V takovém případě je nutné žádost podepsat úředně ověřeným podpisem. Další možností je podat žádost elektronicky. Pro elektronické podání je nutné mít zřízenou datovou schránku nebo elektronický podpis. Bez ohledu na to, jakou cestou se rozhodnete žádost podat, je důležité, aby byla úplná a správně vyplněná. Pouze tak bude vaše žádost o zrušení pozastavené živnosti vyřízena bez zbytečných průtahů.

Poplatky a lhůty

Zrušení pozastavené živnosti je na rozdíl od pozastavení bezplatné. Žádost ale musí splňovat zákonné náležitosti a musí být podána na správný živnostenský úřad. Žádost o zrušení pozastavené živnosti se podává na formuláři vydaném Ministerstvem průmyslu a obchodu. Formulář je ke stažení na webových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu. Lhůta pro zrušení pozastavené živnosti je 5 pracovních dnů ode dne doručení žádosti na živnostenský úřad. Živnostenský úřad zruší živnost dnem, který je uveden v rozhodnutí. Pozastavenou živnost nelze zrušit zpětně.

Doklady k žádosti

Kromě vyplněné žádosti o zrušení živnostenského oprávnění, ať už jste ji získali online nebo na živnostenském úřadě, budete potřebovat doložit i pár dalších dokumentů. Nezapomeňte, že dokumenty nesmí být starší 180 dní, jinak je úřad nemusí uznat. Mezi standardní dokumenty patří kopie vašeho občanského průkazu. Pokud nejste občanem České republiky, budete muset doložit i doklad o pobytu. Dále je potřeba doložit doklad o zaplacení správního poplatku, který činí 100 Kč. Poplatek můžete uhradit přímo na úřadě nebo převodem na účet. V případě, že žádost nepodáváte osobně, ale prostřednictvím zástupce, je nutné doložit i plnou moc s úředně ověřeným podpisem. Plnou moc si můžete stáhnout z webových stránek Ministerstva průmyslu a obchodu. Zrušení pozastavené živnosti je poměrně jednoduchý proces, který vám nezabere mnoho času. Všechny potřebné informace a formuláře najdete na webových stránkách živnostenského úřadu.

Zrušení pozastavené živnosti není jen tak. Je to proces srovnatelný s výstupem na Sněžku v pantoflích - zdánlivě jednoduchý, ale plný nástrah a byrokracie.

Bořivoj Král

Zrušení živnosti online

Pozastavenou živnost nelze zrušit online. Žádost o zrušení živnostenského oprávnění je třeba podat osobně na kterémkoli živnostenském úřadě nebo prostřednictvím datové schránky. K žádosti je nutné doložit doklad totožnosti. Pokud živnostník nemůže žádost podat osobně, může pověřit zástupce na základě plné moci s úředně ověřeným podpisem. Před zrušením pozastavené živnosti je nutné vypořádat veškeré závazky vůči finančnímu úřadu, správě sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně. Po podání žádosti o zrušení živnosti živnostenský úřad provede kontrolu a následně vydá rozhodnutí o zrušení živnostenského oprávnění.

Potvrzení o zrušení

Po úspěšném zpracování vaší žádosti o zrušení pozastavené živnosti vám živnostenský úřad vystaví potvrzení o zrušení živnostenského oprávnění. Tento dokument je oficiálním důkazem o tom, že již nejste držitelem dané živnosti a od data uvedeného na potvrzení vám již z této živnosti neplynou žádné povinnosti. Potvrzení o zrušení obdržíte poštou na adresu sídla vaší firmy, případně na vaši doručovací adresu, pokud jste podnikali jako fyzická osoba. Důležité je uschovat si toto potvrzení pro případné budoucí kontroly ze strany úřadů.

Vlastnost Popis
Název formuláře Žádost o zrušení živnostenského oprávnění
Způsob podání Osobně na živnostenském úřadě, poštou, datovou schránkou

Povinnosti po zrušení

I když jste se rozhodli pro zrušení pozastavené živnosti, neznamená to, že máte vyhráno. Stále na vás čekají určité povinnosti, které je nutné splnit. Po zrušení živnosti je nutné podat daňové přiznání za období, ve kterém byla živnost aktivní, a to i v případě, že jste neměli žádné příjmy. Dále je potřeba odhlásit se z příslušných institucí, jako je například zdravotní pojišťovna a správa sociálního zabezpečení. Nezapomeňte také na případné nedoplatky na daních a sociálním a zdravotním pojištění, které je nutné uhradit. Po zrušení živnosti je také nutné vést účetnictví po dobu stanovenou zákonem. V neposlední řadě je důležité zlikvidovat veškeré doklady a dokumenty související s živností v souladu se zákonem o archivnictví a spisové službě.

Obnovení zrušené živnosti

Pokud jste si svou živnost pouze pozastavili, ale později jste se rozhodli pro její úplné zrušení, je postup obdobný jako u rušení aktivní živnosti. Pozastavená živnost neznamená zrušenou živnost, a proto je nutné projít standardním procesem zrušení.

V první řadě je nutné podat žádost o zrušení živnostenského oprávnění na živnostenském úřadě. Žádost musí obsahovat veškeré náležitosti, které jsou uvedeny v živnostenském zákoně, jako je například identifikační údaje podnikatele, označení živnosti, kterou chcete zrušit, a datum, od kterého má být živnost zrušena. K žádosti je obvykle nutné doložit také doklad o zaplacení správního poplatku.

Po podání žádosti živnostenský úřad vaši žádost posoudí a vydá rozhodnutí o zrušení živnostenského oprávnění. Zrušení živnosti je poté zapsáno do živnostenského rejstříku. Od tohoto data již nemáte aktivní ani pozastavenou živnost a nejste oprávněni na základě této živnosti podnikat.

Publikováno: 12. 11. 2024

Kategorie: podnikání